VVD wil in Gooise Meren af van regeldruk rond mantelzorgwoningen

De VVD-fractie heeft schriftelijke vragen gesteld over mantelzorgwoningen in Gooise Meren in het algemeen en één specifiek. Die laatste gaat over huisarts Nitzsche. Zij moet van de rechter de mantelzorgwoning in haar tuin aan de P.J. Lomanlaan afbreken, omdat de gemeente vindt dat het schuurtje het beschermd dorpsgezicht aantast. Terwijl de woon-zorgvisie - onlangs vastgesteld door de gemeenteraad - iets anders zegt.

“De praktijk lijkt weerbarstig”, aldus de VVD. “We hebben het idee dat beleid en praktijk niet hand in hand gaan op basis van signalen die zij ontvangen vanuit de gemeente.” Want naar nu blijkt, lijkt het probleem rondom de (pre-)mantelzorgwoning in de tuin van de huisarts niet op zich te staan. VVD’er Niels de Jager (Wonen): Naar aanleiding van het artikel over deze casus krijgen wij ook andere signalen binnen over lopende gevallen. Want hoewel de gemeente zo min mogelijk belemmeringen wil, blijken het vaak de regels te zijn die mantelzorgwoningen dicht bij huis niet mogelijk maken. Waarbij onze indruk is dat de aanvraag en communicatie met de gemeente niet soepel loopt. Dat kan echt anders.’’

Marjolein Groot Koerkamp (VVD/Zorg) vult haar collega-raadslid aan: “Het gebakkelei zorgt voor stress en ongerustheid bij inwoners, want vaak houden familieleden al jaren vele ballen in de lucht als mantelzorger. Als je dan graag wil dat je naaste dicht bij je komt wonen, wil je goed geïnformeerd worden en een meewerkende houding van de gemeente bij je hulpvraag. Daar lijkt het vaak mis te gaan, terwijl zorg bij huis de komende jaren steeds belangrijker zal worden. Als een mantelzorgwoning kan helpen om wat druk van de ketel te halen, moeten we dat gewoon doen en het niet complex maken met allerlei regels.”

Kortom, de gemeente Gooise Meren wil wel inspelen op de behoefte aan mantelzorgwoningen en heeft hier beleid voor ontwikkeld, maar voorbeelden uit de praktijk laten zien dat dat nog niet altijd even vaak lukt. Daarom wil de VVD weten hoe de gemeente, met de kennis en het beleid van nu, reflecteert op de casus van de Bussumse arts, die problemen heeft ondervonden met het plaatsen van een mantelzorgwoning. Zowel als gevolg van regels als op het gebied van informatievoorziening en communicatie. En wat doet de gemeente concreet om de regeldruk weg te nemen en welke communicatie wordt gevolgd? Tot slot: kan het in Gooise Meren makkelijker gemaakt worden om woningen te splitsen ten behoeve van zorg dicht bij huis? Het college heeft vier weken om de vragen te beantwoorden.