Debat Duurzaamheid in De Mess in Naarden-Vesting

Aan de vooravond van de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart vond op 27 februari een verkiezingsdebat plaats in De Mess (Naarden-Vesting) over de groene ambities van deelnemende partijen. Want de energietransitie staat voor de deur en we moeten de CO2-uitstoot vóór 2030 met 60 procent terugbrengen, maar hoe pakken we dat lokaal aan?

Te gast waren lijsttrekker Barbara Boudewijnse (GroenLinks), nu wethouder duurzaamheid, VVD-gemeenteraadslid Hugo Bellaart, Jeroen van der Werf (stichting Monumentenbezit) en Miel Janssen, voorzitter van de gemeentelijke Energiecoöperatie Wattnu. Wattnu heeft het ‘Manifest Gemeenteraadsverkiezingen Maart 2022’ opgesteld, vol ambitie en concrete plannen voor de verduurzaming van woningen en bedrijven in Gooise Meren.

De VVD heeft in 2018 met het oog op de gemeentelijke verantwoordelijkheid het initiatief genomen om de energiecoöperatie WattNu te versterken. Reden voor dat initiatief was de insteek van WattNu met "voor en door inwoners" en omdat de de verduurzaming van woningen ook echt een gemeentelijke taak is.
Het debat stond onder leiding van journalist en TV-presentator Frénk van der Linden met hoogleraar Economie Lex Hoogduin als sidekick. Vaste gast en TV-verslaggever Eva Wiessing (NOS) was verhinderd.

Het was volle bak, de zaal was uitverkocht en dat was überhaupt even wennen na jaren waarin bijeenkomsten als deze niet mogelijk zijn geweest.