VVD roept staatssecretaris op om uitvoering te blijven geven aan het tweejaarlijks borstkankeronderzoek.

De staatssecretaris voor Volksgezondheid heeft recentelijk besloten het tijdsinterval voor het periodiek borstonderzoek voor vrouwen tijdelijk te verlengen van tweejaarlijks naar driejaarlijks. Als reden hiervoor is vermeld dat het momenteel en de komende drie jaar niet mogelijk is landelijk consequent aan de termijn van twee jaar te kunnen voldoen.

Recentelijk heeft de VVD Wijdemeren doormiddel van een motie aandacht gevraagd op dit onderwerp en in navolging daarop nu ook de VVD in Gooise Meren. De VVD vraagt daarom aan de wethouder de staatssecretaris deze maatregelen in te trekken en dit signaal kenbaar te maken bij de staatssecretaris, leden van de Tweede Kamer en de VNG.
Volgens de VVD Gooise Meren is preventie een belangrijk middel in de vroege opsporing van borstkanker waarmee veel ellende voorkomen kan worden.

Tijdens de raadsvergadering van woensdag 24 november zal de motie ingediend worden. De VVD Gooise Meren roept andere partijen op de motie te steunen en hoopt daarnaast dat dit ook raadsleden in andere gemeente aanspoort hier breed aandacht voor te vragen bij de staatssecretaris.