Houd oog voor het middeldure segment!

Bij de laatste vergadering voor de zomervakantie heeft de gemeenteraad een amendement van de VVD aangenomen dat vraagt om aandacht voor het middensegment in de woningmarkt. De aandacht gaat vaak uit naar sociale woningen en zo blijft de krapte in het middeldure huursegment onderbelicht, aldus de VVD.

Dat er een woningtekort is in Gooise Meren, is wel duidelijk. Dat geldt voor alle type woningen, sociaal, middelduur en duur. De VVD herkent de woningbouwopgave, ook in het sociale segment: aan dat deel van de paragraaf wil de VVD ook niets veranderen. Maar de VVD wil de discussie verbreden naar ook het middensegment. Het middensegment zorgt ook bij uitstek voor doorstroming, waardoor ook weer sociale woningen vrijkomen. Het VVD amendement past daardoor ook goed bij de lokale en regionale woonvisie.

VVD-woordvoerder Ben Hagens: ‘’Wij blijven aandacht houden voor de sociale woningbouw, maar willen de aandacht ook richten op de – goedkopere – middeldure huur. Daar is ook een schreeuwend tekort. Aan de Zwarteweg in Bussum en bij Het Anker in Muiden ligt de nadruk op sociale woningen. Wij waren voorstander van die projecten, ook omdat het goed past in de omgeving, wat voor ons belangrijk is. Bij andere projecten kan het zijn dat er iets minder sociaal gebouwd wordt, maar juist meer in het middensegment, om zo ook de doorstroming vanuit het sociale segment te bevorderen. Dat is een afweging die we per project moeten maken. ’’

Het amendement werd door een ruime meerderheid van de raad gesteund, naast de VVD door Groep Van der Schaaf-Nuij, D66, GroenLinks en Hart voor BNM.